Του ΓΙΩΡΓΟΥ ΦΙΝΤΙΚΑΚΗ
Πρωταθλήτρια Ευρώπης και µε τη «βούλα» της Κοµισιόν είναι και πάλι η Ελλάδα στη βενζίνη λόγω των φόρων, ενώ το συνεχιζόµενο ράλι του πετρελαίου στρώνει χαλί και για νέες αυξήσεις στα καύσιµα.
Το κερδοσκοπικό πάρτι στις διεθνείς αγορές καλά κρατεί καθώς χθες, µε αφορµή την κλιµάκωση των εχθροπραξιών στη Λιβύη, οι τιµές του πετρελαίου πήραν και πάλι «φωτιά», σκαρφαλώνοντας στα 118 δολάρια το βαρέλι, κοντά στα υψηλότερα επίπεδα των τελευταίων δυόµισι ετών.
Πρωταθλήτρια Ευρώπης και µε τη «βούλα» της Κοµισιόν είναι και πάλι η Ελλάδα στη βενζίνη λόγω των φόρων, ενώ το συνεχιζόµενο ράλι του πετρελαίου στρώνει χαλί και για νέες αυξήσεις στα καύσιµα.
Το κερδοσκοπικό πάρτι στις διεθνείς αγορές καλά κρατεί καθώς χθες, µε αφορµή την κλιµάκωση των εχθροπραξιών στη Λιβύη, οι τιµές του πετρελαίου πήραν και πάλι «φωτιά», σκαρφαλώνοντας στα 118 δολάρια το βαρέλι, κοντά στα υψηλότερα επίπεδα των τελευταίων δυόµισι ετών.
Την ίδια στιγµή, η Ελλάδα κρατά το «χρυσό µετάλλιο» ανάµεσα στις 27 χώρες - µέλη της Ε. Ενωσης,αφού τα τελευταία στοιχεία της Eurostat (28/2/2011) δίνουν τη µέση τιµή της βενζίνης στη χώρα µας στα 1,637 ευρώ/λίτρο. Ακολουθεί στη δεύτερη θέση η Ολλανδία (1,633 ευρώ) και στην τρίτη η ∆ανία(1,605). Μάλιστα, τα χθεσινά στοιχεία του Παρατηρητηρίου Τιµών του υπουργείου Περιφερειακής Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας δίνουν τη µέση πανελλαδική τιµή στα 1,67 ευρώ/λίτρο, µε την πιο ακριβή βενζίνη της Ευρώπης να βρίσκεται στη Σητεία και την Ιεράπετρα (στα 1,839 ευρώ/λίτρο).
ΤΙ ΠΛΗΡΩΝΟΥΜΕ ΣΕ ΦΟΡΟΥΣ. Αιτία της αρνητικής αυτής πρωτιάς για τη χώρα είναι τα απανωτά κύµατα αυξήσεων στους φόρους. Για κάθε λίτρο βενζίνης που αγοράζει πλέον ο έλληνας οδηγός πληρώνει σε φόρους πάνω από ένα ευρώ. ∆ηλαδή από τα 1,66 ευρώ της µέσης πανελλαδικής τιµής, το τµήµα πουαντιστοιχεί στον ειδικό φόροκατανάλωσης και στον ΦΠΑ είναι άνω του ευρώ. Και όσο αυξάνεται η διεθνής τιµή τόσο αυξάνονται η τιµή διυλιστηρίου και η λιανική τιµή αλλά και το ποσοστό που αντιστοιχεί σε φόρους, αφού επηρεάζεται ανοδικά ο ΦΠΑ. Σήµερα, µε µέση πανελλαδική τιµή τα 1,66 ευρώ, οι φόροι είναι πάνω από το 1 ευρώ, όταν τον Φεβρουάριο του 2010, µε λιανική τιµή στα 1,10 ευρώ, οι φόροι αντιστοιχούσαν σε 59 λεπτά.Χαρακτηριστικά είναι τα στοιχεία που είχε δώσει στη δηµο σιότητα την 1η Φεβρουάριου το ίδιο το υπουργείο. Σύµφωνα µε αυτά, µε µέση τιµή αντλίας τότε τα 1,61 ευρώ/ λίτρο, ποσοστό 59,8% (96,3 λεπτά)
αναλογούσε στους φόρους και τους δασµούς, 31,3% (50,5 λεπτά) στην τιµή διυλιστηρίου και 8,8% (14,3 λεπτά) στο περιθώριο εταιρείας και πρατηριούχου.
ΑΚΟΜΑ ΠΙΟ ΑΚΡΙΒΗ ΒΕΝΖΙΝΗ. Παράγοντες της αγοράς ζητούν από το υπουργείο Περιφερειακής Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας να µειώσει τους φόρους, συγκεκριµένα τον ειδικό φόρο κατανάλωσης κατά 20%, για όσο διάστηµα θα διαρκέσει η κρίση στη Λιβύη, ώστε να περιοριστούν οι τιµές που έχουν πάρει την ανηφόρα. Ορισµένοι διεθνείς αναλυτές έχουν φτάσει σε σηµείο να µιλούν ακόµη και για υπερδιπλασιασµό των τιµών τους επόµενους µήνες. Πάντως ο αµερικανός υπουργός Οικονοµικών Τίµοθι Γκάιτνερ άφησε χθες ανοικτό το ενδεχόµενο οι ΗΠΑ να ρίξουν στη διεθνή αγορά µέρος από τα στρατηγικά τους αποθέµατα, ώστε να µειωθούν οι τιµές.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου