Το οθωμανικό μοντέλο αποφάσισε να υιοθετήσει τελικά ο βοεβόδας της Οικονομίας, ο Γιώργος Παπακωνσταντίνου, σε ό,τι αφορά το φορολογικό κομμάτι των νέων μέτρων. Η εποικοδομητικότερη και η πλέον αγαπημένη του φάση της νεότερης ελληνικής Ιστορίας, η τουρκοκρατία, αποτέλεσε, τόσο για τον ίδιο όσο και για τους τροϊκανούς πασάδες στα Γιάννενα (αλλά και σ’ όλα τ’ άλλα ελληνικά βιλαέτια) αστείρευτη πηγή εισπρακτικής έμπνευσης. Το «Π» παρουσιάζει και αναλύει τη νέα, μεσοπρόθεσμη κολεξιόν χαρατσιών που αναδίδει έντονο άρωμα 400 ετών σκλαβιάς (εσάνς ντε ραγιάζ… όπως αρέσκεται να λέει ο Ζ.Κ. Τρισέ).
Κατακεφαλικός φόρος
Αποτελεί μετεξέλιξη του κεφαλικού φόρου που επέβαλλαν οι Τούρκοι διοικητές και θα υπολογίζεται βάσει του κατακεφαλήν εθνικού εισοδήματος (εκ του κατακεφάλου). Προκειμένου να είναι ακριβοδίκαιη η εκάστοτε χρέωση, οι εκπρόσωποι της τρόικας θα επισκέπτονται πόρτα - πόρτα τους φορολογούμενους πολίτες, θα προβαίνουν επί τόπου σε τριαξονική τομογραφία (θα τους πατάνε στον σβέρκο με τριαξονικό έξω από το σπίτι τους) και, ανάλογα με τον βαθμό της ανοχής και της αντοχής τους στην ασκούμενη πίεση, θα προβαίνουν στη δέουσα κοστολόγηση. Ο κατακεφαλικός φόρος επικράτησε έναντι του κατεγκεφαλικού φόρου (τον οποίο και είχε εισηγηθεί ο Ανδρέας Λοβέρδος) ως λιγότερο δαπανηρός, δεδομένου ότι η τριαξονική τομογραφία αποδείχτηκε οικονομικότερη και εκτονωτικότερη της αξονικής που απαιτούνταν για την εκτίμηση της πιθανότητας εκδήλωσης εγκεφαλικού στον πολίτη (θα επιβαλλόταν φόρος στα όρια… ένα κλικ πριν από το εγκεφαλικό)…
Φόρος της δεκάτης
Οι Ευρωπαίοι τεχνοκράτες εισηγήθηκαν την παρακράτηση του ενός δεκάτου από όλα τα υλικά αγαθά, τα περιουσιακά στοιχεία, τα διαθέσιμα, τα αναλώσιμα κ.λπ. των φορολογουμένων. Ο βοεβοδέστερος των βοεβόδων και των βοδιών γενικότερα, ο Γιώργος Παπακωνσταντίνου, ωστόσο, επιδεικνύοντας τον γνωστό υπερβάλλοντα ζήλο των ιθαγενών συνεργαζομένων, ανέτρεψε το μέτρο. Πρότεινε συγκεκριμένα να κρατάνε το ένα δέκατο – που ούτως ή άλλως τους ανήκει και ουδείς δικαιούται να τους το υπεξαιρέσει… – οι πολίτες… και να καρπώνονται τα εννέα δέκατα οι πιστωτές. Επειδή ο φόρος της δεκάτης θα έχει ευρύτατο χαρακτήρα κι επειδή οι ξένοι δικαιούχοι προσέχουν τη σιλουέτα τους, τις παρακρατήσεις του μεριδίου από τις τυρόπιτες, τα πιτόγυρα, τα παγωτά κ.λπ. θα αναλάβει να τις κάνει προσωπικώς ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης, ο οποίος θα δαγκάνει εφ’ ω ετάχθη, δίνοντας, μία ακόμα φορά, σάρκα και οστά… ή, μάλλον, σάρκα, λίπος και κατά βάθος οστά, στο περίφημο «μαζί τα φάγαμε…».
Φόρος του καπνού
Επί τουρκοκρατίας είχε επιβληθεί στους υποδουλωμένους Έλληνες ο φόρος του καπνού, ο οποίος παραδόξως δεν αποτελούσε κάποιο είδος προστίμου για το φουμάρισμα (άλλωστε, το μόνο που κάπνιζε τότε από ελληνικής πλευράς ήταν το καριοφίλι, μάνα μου). Επρόκειτο για το «τέλος» του αναμμένου τζακιού κάθε οικογένειας. Η επιβολή του μοιάζει ιδιαιτέρως τυραννική, αλλά με λίγη ΠΑΣΟΚική διορατικότητα και πρωτοποριακή αντίληψη των πραγμάτων συνειδητοποιεί κανείς ότι ο φόρος του καπνού υπήρξε ο πρώτος οικολογικός φόρος της ελληνικής Ιστορίας. Διοξείδιο του άνθρακα ανέδιδαν και τα φλεγόμενα κούτσουρα της εποχής… Κατά τον ίδιο τρόπο, θα επιβληθεί στο εγγύς μέλλον φόρος σε όλες τις ρυπογόνες ανθρώπινες εκλύσεις. Είτε αναστενάζει κανείς και βγαίνει φωτιά είτε καίγονται τα μπατζάκια του είτε έχει βάλει φωτιά στην καλύβα του για να μην τον φάνε οι ψύλλοι και οι τράπεζες, θα καταβάλλει τον αναλογούντα φόρο στην τρόικα. Κι επειδή, ιστορικά, ο φόρος του καπνού συνδέεται με τα κούτσουρα, δεσμεύτηκε να μην εξαιρεθεί του φόρου και ο ίδιος ο πρωθυπουργός. Ως γόνος τζακιού, όχι ως κούτσουρο… Πού πήγε το μυαλό σας;…
Κοινωνικοί φόροι…
Όταν παντρεύονταν, όταν κατέλυαν σε κάποιο χάνι, όταν ταξίδευαν στην επαρχία κι όταν φορούσαν καφτάνια haute couture, οι σώφρονες Έλληνες κατέβαλλαν τα δέοντα στις αρχές του τόπου. Ουδείς σκέφτηκε να ανεβάσει με θράσος την μπάρα του κοτζάμπαση και να πει πως δεν πληρώνει, δεν πληρώνει. Μόνο οι αρματωλοί κι οι Γκλέτσοι της εποχής αρνούνταν να υπαχθούν στο μέτρο, κι αυτοί από κόμπλεξ κατωτερότητας, επειδή τα γιουσουφάκια ήταν μέσα στο στρας και στο πέπουλο ενώ εκείνοι κυκλοφορούσαν με άπλυτες φουστανέλες. Σε συνέχεια του φόρου των αξεσουάρ και των κοινωνικών εκδηλώσεων, το υπουργείο Οικονομικών αποφάσισε να φορολογήσει την ένδυση, την υπόδηση και τη συμμετοχή σε συγκεντρώσεις (τελετές, μυστήρια, γιορτές αγανάκτησης) άνω των δυο ατόμων. Φοροαπαλλαγή εν προκειμένω μπορούν να έχουν δηλαδή όσοι φορούν από φύλλο συκής και κάτω… και όσοι επιμένουν ενοχικά και καναπεδικά…
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου