Του ΜΑΝΟΛΗ Γ. ΔΡΕΤΤΑΚΗ*
Πανικόβλητη η κυβέρνηση από την παταγώδη αποτυχία της εφαρμογής των μέτρων των Μνημονίων και μπροστά στο φάσμα τής μη καταβολής της 6ης δόσης των δανείων έσπευσε, ύστερα από αδράνεια δύο μηνών, να ανακοινώσει από τη Θεσσαλονίκη στις 11.9.11 την επιβολή νέας έκτακτης εισφοράς με κλιμακωτούς συντελεστές σε όλα τα ακίνητα με δομημένη επιφάνεια.
Οι συντελεστές αυτοί άλλαξαν ήδη δύο φορές, χωρίς να αποκλείεται και τρίτη αλλαγή τους, αν διαπιστωθεί ότι τα νούμερα δεν βγαίνουν.
Κατ' αρχήν θα ήθελα να τονίσω ότι είμαι υπέρ της επιβολής φόρου στην ακίνητη περιουσία (και όχι μόνο στα ακίνητα με δομημένη επιφάνεια), δεδομένου ότι ως υπουργός Οικονομικών τους πρώτους 8 μήνες το 1981-82, εφαρμόζοντας προεκλογική δέσμευση του ΠΑΣΟΚ, εισηγήθηκα νομοσχέδιο, το οποίο έγινε νόμος του κράτους, με τον οποίο, ανάμεσα στα άλλα, καθιερωνόταν ο Φόρος Ακίνητης Περιουσίας καθώς και η αντικειμενική αξία των ακινήτων. Ο νόμος εκείνος καθιέρωνε αφορολόγητο ποσό και μετά κλιμακωνόταν, ώστε να είναι πραγματικά κοινωνικά δίκαιος. Δυστυχώς, ο τότε πρωθυπουργός, υποκύπτοντας στις πιέσεις των πολύ πλουσίων, αποφάσισε να καταργήσει αντισυνταγματικά το νόμο (ενώ είχαν ήδη υποβληθεί 1.000.000 δηλώσεις), γεγονός που με οδήγησε στο να υποβάλω αμετάκλητα την παραίτησή μου δύο ώρες μετά τη σχετική ανακοίνωση.
Γνωρίζοντας την κατάσταση στην οποία είχε περιέλθει η ελληνική οικονομία εξαιτίας της πολιτικής όλων των κυβερνήσεων των τελευταίων 35 ετών, σε ένα άρθρο μου στην «Ελευθεροτυπία», στις 5.9.2009, δηλαδή μόλις ανέλαβε την εξουσία η σημερινή κυβέρνηση, πρότεινα μια σειρά μέτρων, τα δύο πρώτα από τα οποία ήταν τα εξής:
(α) Η συνεχής και εντεινόμενη εκστρατεία για την πάταξη της φοροδιαφυγής και εισφοροδιαφυγής από επιχειρήσεις και από φυσικά πρόσωπα.
(β) Η αναπροσαρμογή των αντικειμενικών αξιών, ώστε να προσεγγίσουν τις τιμές αγοράς, με ταυτόχρονη επαναφορά του νόμου του 1982 για τη Φορολογία Ακίνητης Περιουσίας για φυσικά και νομικά πρόσωπα με τους ίδιους συντελεστές και με αναπροσαρμογή των αφορολόγητων ποσών.
Η άμεση εφαρμογή των παραπάνω και των άλλων μέτρων του άρθρου εκείνου θα βοηθούσε σημαντικά στο να αποφύγει η χώρα την υποταγή της στις εντολές της τρόικας.
Ηκυβέρνηση, μη θέλοντας να θίξει ιδιαίτερα τους μεγάλους φοροφυγάδες, δεν έχει να επιδείξει κανένα ουσιαστικό αποτέλεσμα από την πάταξη της φοροδιαφυγής και της εισφοροδιαφυγής, που αποτελούν τα σοβαρότερα προβλήματα της ελληνικής οικονομίας. Επιπλέον, τόσο εξαιτίας της έλλειψης πολιτικής βούλησης όσο και της αλαζονείας των υπουργών της, η κυβέρνηση δεν εφάρμοσε ούτε το δεύτερο μέτρο, αλλά έπειτα από παλινωδίες καθιέρωσε, με μεγάλη καθυστέρηση, έναν αναιμικό φόρο μεγάλης ακίνητης περιουσίας. Και τα μικρά, όμως, ποσά, που θα απέφερε ο φόρος αυτός, δεν έχουν ακόμα εισπραχτεί. Και ενώ συμβαίνουν όλα τα παραπάνω, επέβαλε το νέο φόρο που προαναφέρθηκε, ο οποίος, μάλιστα, θα εισπράττεται με τους λογαριασμούς της ΔΕΗ! Πολλά και σοβαρά προβλήματα θα προκληθούν από την επιβολή του φόρου αυτού. Τα κατά τη γνώμη μου σημαντικότερα είναι:
(α) Ο φόρος αυτός είναι κατάφωρα άδικος κοινωνικά, δεδομένου ότι επιβάλλεται σε όλους τους ιδιοκτήτες, ανεξάρτητα από το εμβαδόν και την αξία του σπιτιού τους, την οικογενειακή τους κατάσταση και το εισόδημά τους. Οσοι έχουν την οικονομική δυνατότητα πρέπει, φυσικά, να πληρώσουν (το κίνημα «δεν πληρώνω» είναι επικίνδυνο, διότι οι πλούσιοι μπορεί να το εκμεταλλευτούν και να μην πληρώσουν). Το καυτό ερώτημα που γεννιέται είναι: Τι θα συμβεί στις περιπτώσεις εκατοντάδων χιλιάδων νοικοκυριών (λόγω ανεπάρκειας των μειωμένων εισοδημάτων ή, στην περίπτωση των ανέργων, ανυπαρξίας εισοδημάτων) και επιχειρήσεων (λόγω μειούμενου τζίρου όλων ή του κλεισίματος πολλών από αυτές) που πραγματικά και αντικειμενικά δεν μπορούν να πληρώσουν το νέο αυτό φόρο; Θα τους κόβεται το ηλεκτρικό ρεύμα; Και μετά τι θα γίνει;
(β) Είναι δυνατόν μέσα στους επόμενους 4 μήνες να εξοφληθούν οι λογαριασμοί αυτοί της ΔΕΗ, τη στιγμή που εκκρεμεί η είσπραξη της έκτακτης εισφοράς και ακόμη τριών φόρων στα ακίνητα; Τι θα συμβεί αν δεν εξοφληθεί ένα σημαντικό ποσοστό των λογαριασμών αυτών της ΔΕΗ, με αποτέλεσμα το δημόσιο έλλειμμα του 2011 να μη μειωθεί στο επιδιωκόμενο ποσοστό; (Το ίδιο ερώτημα γεννάται και για το έτος 2012, το δεύτερο έτος στο οποίο επιβάλλεται ο φόρος αυτός). Και σε μια τέτοια περίπτωση, πώς θα αντιμετωπιστούν τα προβλήματα που θα δημιουργηθούν στην ίδια τη ΔΕΗ;
Τα παραπάνω ερωτήματα εκφράζουν την απελπισία και την αγωνία ενός μεγάλου τμήματος του ελληνικού λαού, το οποίο ο υπουργός Οικονομικών, στη συνέντευξή του στις 18.9.11, ανερυθρίαστα κατηγόρησε ότι υπονομεύει το κύρος της χώρας. Το κύρος αυτό το καταρράκωσαν οι απαράδεκτες δηλώσεις στο εξωτερικό τού πρωθυπουργού ότι κυβερνά μια χώρα διεφθαρμένων πολιτών και του προηγούμενου υπουργού Οικονομικών περί «Τιτανικού» κ.λπ. Στην καταρράκωση του κύρους της χώρας συνέβαλαν -και εξακολουθούν να συμβάλλουν- και τα σοβαρά λάθη, οι καθυστερήσεις, οι παλινωδίες και οι δηλώσεις περί χρεοκοπίας της χώρας τόσο του προηγούμενου όσο και του σημερινού υπουργού Οικονομικών.
* πρώην: αντιπρόεδρος της Βουλής, υπουργός και καθηγητής της ΑΣΟΕΕ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου